Johanneshof Reinish, Grillenhugel Pinot Noir 2013, Østrig.

I min skønne sommerferie var jeg blandt andet forbi den naturrige tyske region Baden. Ud over en masse god mad og afslapning, fik jeg genvakt min begejstring for Pinot Noir. En drue jeg normalt holder mig på afstand af, da jeg ofte bliver skuffet. Jeg mindes ikke at være begejstret, siden jeg drak en Morey Saint Denis tilbage i 2012.

Den gode Bo Johansen fra Vin og Vin i Greve tog udfordringen op, da jeg efterlyste god pinot til et rimeligt beløb - en svær disciplin. De billige bud er primært fra Chile, mens Østrig og New Zealand er en del dyrere. men nu til vinen.

Jeg serverede vinen køligt, så næsen var lidt tilbagetrukket i starten. der var dog en dejlig duft af mørke bær og kirsebær. I munden var den meget kircshet og frisk med flere facetter.
Efter et stykke tid begyndte den at vise sine sande kvaliteter I næsen var der en duft af skovbund, trøffel, lidt blyantstift fra fadet og et lille tvist af mynte i finalen. I munden gik de samme noter igen med et frisk sammenspil med vinens elegante frugt. Virkelig dejlig Pinot til en rimelig penge. Server denne vin til en svamperisotto, farserede pousiner eller en skøn kalvegryde, så  vil  du  helt sikkert føle dig som konge for en dag.

Købes hos Vin og Vin butikkerne fra omkring 220 kr. flasken.
www.vinogvin.dk

Kommentarer

Populære opslag