Piemonte per sempre.

4 .v. lejlighed, Da Felicin, Montforte De Alba

Der er et eller andet med mennesker og gentagelser. Jeg får det samme smil, hver eneste gang, at jeg ser de små Piemontesiske byer tårner sig op i horisonten, når jeg drøner ud af motorvejen fra Milano til Torino. Der er sådan et eller andet drømmende old fashioned over det, der pirrer mine sanser. At tage opstigningen til Barolo, La Morra eller Montforte og ende på en af de gamle pladser eller udsigtsposter. Der er et eller andet fredfyldt, nærmest beroligende over stemningen, som gør at man føler sig hjemme.

Sætte sig ned på torvet, bestille en Vitello Tonato og et godt glas hvid Arneis. Bare lade livet passere, "gøre noget unyttigt," , som vores kloge dronning opfordrede i nytårstalen. 
Jeg havde virkeligt et skønt øjeblik i Montforte i år, hvor jeg så de lokale unger spille VM finalen 2006 om igen. Det blev dog for meget for den lokale cafe ejer, da bedstefar fik bolden i hovedet og måtte samles op fra de toppede brosten. Han var først sig selv igen, da han havde indtaget  2 espressoer. 

Vores aftensmåltid, spiste vi på "Da Felicin". Et meget personligt sted, med en indretning som var en blanding mellem 1940 generationens "gulvtæppe facisme" og et hotel i det sydlige Mexico. Ejeren Nino er en sød og beleven mand, som slår armende ud og gør det bedste for at opfylde dine ønsker.
Vores bestilling var et sammensurium af salater, vegetar retter samt en enkel menu,  men  det blev klaret med et smil, maden var præcis og rustik, som den plejer at være i Piemonte. Jeg vil især fremhæve gedekidet med skysovs og kartofler. Hertil til en fantastisk Barolo fra Silvio Bolmida 2011. En ret der meget godt indfanger essensen af Piemonte; Enkelt, rustikt og velsmagende. 

Hvis, at jeg skal komme med et lille "aber dabei", så må det være den stigende turisme i regionen, som måske vil forstyrre det lokale "økosystem". At man måske ikke bliver mødt med samme venlighed, som man plejer at blive. På den anden side vrimler regionen ikke med klassiske turist attraktioner. Man har mere slået sig op på: Mad, vin og natur, hvilket nok ikke vil tiltrække kæmpemæssige horder. Piemonte per sempre........


Gedekid Piemontese



Kommentarer

Populære opslag