Carlo og "ENNE".




Et par gange om året lader jeg mig friste af de mails jeg får fra en af Danmarks
mest kyndige vinhandlere inden for italiensk vin: Carlo Merolli. Carlo har både en webshop og et lager, hvor han sælger fra. Jeg plejer selv at starte "dieselhakkeren" og drøne op til hans lager i Holte, hvor jeg får en lille snak med enten Carlo himself eller hans kyndige assistent. 

Onsdag tog jeg turen derop, og lod mig blandt andet friste af denne vin:" Enne", en Apulisk vin lavet på negroamaro druen. Efter sigende lavet af to fyre, der ikke engang har deres eget aftapningsanlæg endnu. Men hvordan smagte denne apuliske kultfætter så?

Næsen var rimelig lukket, måske kunne man lugte en anelse finsk lakrids og lidt nuancer af sød pibetobak.
I munden var den balanceret, forholdsvis kølig for en syditaliener og med en fin smag af solbær, finsk lakrids (igen), tobak og mint.

"Enne" er en spændende vin, som helt klart vil lukke mere op med tiden. Samtidig er det også en kultvin, som de fleste allerede nu vil finde drikbar og lækker. Vinen vil fungere godt med krydret eller grillet kød, samt retter hvor man bruger lakrids som krydderi.
Købt for 115 kr. hos www.Carlomerolli.dk


Kommentarer

Populære opslag